SIRikt 2014

26. – 30. 5. 2014

SIRikt 2014 - 26. – 30. 5. 2014

Sinergija e-projektov

Gregor Mohorčič, Andreja Čuk, Andreja Bačnik, Anita Poberžnik, Tanja Rupnik Vec, Zavod RS za šolstvo, Tomi Dolenc, ARNES

Pot do e-kompetentne šole je sestavljanka iz mnogoterih delcev, nobenega v celotni sliki ni moč pogrešati. V prispevku želimo osvetliti nekatere od teh delcev – projektov, povedati, kako se jih vsi skupaj skozi različna prizadevanja lotevamo in kako jih sestavljamo v celoto. Pri tem gradimo na dediščini, pridobitvah cele vrste že izpeljanih projektov, npr. e-šolstvo itd.

Zdaj gre zares. V e-šolo bomo hodili z e-šolskimi torbami, da bi se e-učili. Čas je, da preizkusimo svoja brezžična omrežja, preštejemo e-orodja, si pridobimo znanje in zagotovimo podporo, da nam pri pouku tehnologija ne bo ovira, temveč pomoč. Varnost ob tem postaja pomembnejša kot kdajkoli prej.

V prispevku bomo predstavili izbrane vidike projektov E-učbeniki, e-Šolska torba s pilotnim projektom, Inovativna pedagogika 1:1 v luči kompetenc 21. stoletja –izvedbeni kurikulum, Ustvarjalni razred (CCL), EUfolio, obenem pa poudarili pomen ustrezne e-infrastrukture in varne rabe tehnologije.

V projektu E-učbeniki s poudarkom na naravoslovnih vsebinah nastajajo e- oziroma i-učbeniki za naravoslovne predmete in matematiko po celotni vertikali. Dodana vrednost e-učbenikov je predvsem v vsebinah, ki so nadgrajene z dinamičnimi interaktivnimi konstrukcijami, simulacijami, avdiovizualnimi elementi itd. S portalom za objavo e-učbenikov učencem, učiteljem, staršem in ostalim zainteresiranim zagotavljamo brezplačen dostop do potrjenih e-učbenikov na vseh operacijskih sistemih ter na mobilnih in stacionarnih napravah. S tem smo vzpostavili temelje za nadaljnji razvoj e-učbenikov v slovenskem prostoru.

V projektu e-Šolska torba nadaljujemo z vzpostavljanjem infrastrukture za razvoj e-učbenikov pri družboslovnih predmetih in jezikih v osmem in devetem razredu osnovne šole ter v prvem letniku gimnazije, ter e-storitev, ki jih razvija konzorcijski partner projekta Arnes. V pilotnem projektu Uvajanje in uporaba e-vsebin in e-storitev v projektih e-Šolska torba in E-učbeniki razvite didaktične pristope preizkušamo na šolah, vključenih v pilotno mrežo. V nadaljevanju bo uporaba le-teh omogočena vsem šolam v slovenskem šolskem prostoru.

Izvedbeni kurikulum v projektu Inovativna pedagogika 1:1 v luči kompetenc 21. stoletja temelji na analizi obstoječih učnih načrtov z vidika vključevanja IKT, digitalne in ostalih ključnih kompetenc. Za vse predmete smo pripravili Smernice za uporabo IKT (e-vsebin in e-storitev), ki so živ dokument, se sproti dopolnjujejo in posodabljajo. Njihov bistven sestavni del so dodatni didaktični napotki za uporabo IKT pri predmetu s pregledom izbranih (možnih) dejavnosti učencev z osmišljeno uporabo IKT, ilustrativni, preizkušeni primeri in seznam obstoječih e-vsebin in e-storitev za posamezen predmet.

V smeri cilja – priprave izvedbenih kurikulumov za predmete, iščemo in razvijamo inovativne pristope učenja in poučevanja z IKT, individualizacijo oziroma personalizacijo, formativno spremljanje (e-listovnik) itd. Poudarek je na premišljenih, funkcionalnih, inovativnih IKT dejavnostih učencev/dijakov za večjo kakovost znanja.

V Creative Classroom Lab (CCL) – Ustvarjalnem razredu razvijamo, preizkušamo in evalviraliramo inovativne učne scenarije za uporabo sodobne tehnologije v pedagogiki 1:1. Glavni namen je razviti dejavnosti za pouk, ki omogočajo individualizacijo, sodelovanje, interaktivnost, inovativnost uporabe IKT, časovno in krajevno odprtost učenja itd. V prvem obdobju razvijamo učne scenarije za projektno sodelovalno delo, obrnjeno (flipped) učenje, individualizacijo in ustvarjanje vsebin. V Sloveniji razvijamo učne scenarije za projektno sodelovalno delo. Posebno pozornost namenjamo sistematični refleksiji učencev in učiteljev o izvedenih dejavnostih, usmerili se bomo tudi v razvijanje vrednotenja projektno-sodelovalnega dela. Rezultat projekta bodo javno objavljeni učni scenariji, ki jih bodo lahko učitelji različnih predmetov in držav preizkusili pri svojem pouku in hkrati podali povratno informacijo, komentarje in svoje predloge za doseganje ciljev učnega procesa.

V okviru projekta European ePortfolio Classrooms (EUfolio) spodbujamo uvajanje formativnega spremljanja učenčevega znanja in veščin s pomočjo elektronskega listovnika (Mahara, www.listovnik.sio.si). Temeljno raziskovalno vprašanje sodelujočih učiteljev je: “Kako naj s pomočjo e-listovnika spodbujam učence k načrtovanju, spremljanju in vrednotenju napredka na različnih dimenzijah učenja, npr. kritičnega mišljenja, sodelovanja in komuniciranja, dela z viri in ustvarjalnosti ter poznavanja in razumevanja učnih vsebin?” e-Listovnik uporabljamo v dveh funkcijah, kot orodje za samouravnavanje učenja ter kot okolje za sodelovalno učenje. V prvem letu projekta je nastala bogata zbirka sprotnih priprav na pouk (learning designs) in uporabnih učnih gradiv (učni listi, orodja za formativno spremljanje itd), ki so objavljene na spletni strani pilotnega projekta (eufolio.si). V prihodnjem letu se bomo usmerili na uporabo Mahare kot učnega okolja za sodelovalno učenje, pripravili bomo primere spletnih strani (v Mahari) s konkretnimi navodili za učenčevo samostojno raziskovanje in učenje.

Vse, kar sestavlja naše življenje in delo, postopoma dobiva predpono »e-«. Pritisk e-lektrifikacije je velik, domače in evropske politične agende (Opening Up Education) nas hkrati opominjajo na kljub vloženemu trudu neizpolnjene želje in hkrati obetajo novega goriva. Ali je pot že cilj? Kateri delčki sestavljanke še morajo biti na pravih mestih, da slika »stoji«?

Kategorija: Četrtek, Program